Het doel van de les Kennismaken met onbekende beroepen is niet alleen om meer beeld van een beroep te krijgen maar door het uitwisselen met elkaar van meerdere beroepen. De lesactiviteit bestaat uit een powerpointpresentatie voor de docent en een werkblad. De leerlingen beschrijven een onbekend beroep, of dat bij hem of haar past en welke opleiding je daarvoor nodig hebt. Na feedback van de docent, wisselen ze in koppels hun tekst uit.
Door een groepsgesprek met een oud-leerling die al is doorgestroomd naar het mbo, krijgen leerlingen meer beeld van het mbo en hun (doorstroom) mogelijkheden. Deze lesactiviteit bestaat uit een powerpointpresentatie voor de voorbereidende lessen (les 1 en 2) en de les waarbij de leerlingen terugkijken op het groepsgesprek (les 3). Bij elke les hoort een werkblad voor de leerlingen.
De lessenserie voorbereiden op de snuffelstage bestaat uit drie lessen en staat in het teken van de zoektocht van de leerling naar de ideale stage. Leerlingen onderzoeken welke stage bij hen past en oefenen met solliciteren. Ook presenteren is een leerdoel van deze lessenserie. Na de snuffelstage reflecteren de leerlingen op de stage en presenteren dit in de klas. De powerpointpresentatie is een hulpmiddel voor de docent en bevat de oefeningen voor de leerlingen. Het bijgevoegde werkblad helpt de leerlingen om de presentatie voor te bereiden. Ter inspiratie is er een stageboekje bijgevoegd van de school die de lessenserie heeft ontwikkeld.
Het doel van deze lessen is dat de leerlingen een bewuste profielkeuze maken die aansluit bij wat ze leuk vinden en kunnen en zich bij deze keuze niet laten leiden door anderen (bv peers). Deze lesactiviteit Solliciteren voor een bovenbouwprofiel bestaat uit een powerpointpresentatie voor de docent en een werkblad. In les 1 geven bovenbouwleerlingen een presentatie over hun profielen. In les 2 voeren de leerlingen een sollicitatiegesprek over het profiel met een bovenbouwleerling. Op het werkblad maken ze o.a. een pitch over zichzelf.
Deze eerste opbrengsten worden nog verder ontwikkeld en aangevuld.